Unghästar

Jenkan ställer denna fråga:
Känner att jag kommenterar och frågar saker hela tiden haha... men måste bara fråga, visst är det du/familj som ridit in ove? då undrar jag bara hur lång tid det tagit från hängning och första upprittningen till där ni är idag? :) kul att höra sånt eftersom jag själv har en 3åring som jag fick hem för 9 veckor sedan.
tycker han är himla fin och duktig, speciellt för att vara 4år!! duktigt :)

Hej!
Fråga på, jag älskar frågor att svara på, lättare att driva bloggen då =)

Jag har ju haft turen att ridit in Casanova själv med hjälp av Elin så jag lärde mig av mina misstag och vad som funkade på honom, så därför tror jag att det går så lätt med Ove.

Ove var inriden när han kom till oss, han var ju visad på 3årstestet.
Men när han kom så visste vi ju ingenting om honom, även om det var en seriös säljare vi köpte honom av så kan man aldrig lita till 100% att allting stämmer. Därför valde vi att börja från grunden.
Första dagarna fick han bara ta det lugnt, se miljön och hälsa på hans nya vänner i hagen, vi borstade och fixade honom på gången för att lära känna honom ordentligt. Efter en vecka började vi longera honom, helt utan sadel och inspänning. När det gick bra så tog vi på sadel och började sedan hänga på honom, bara få få steg i början och en massa beröm.
Efter tre veckor satt jag på honom och red bara på banan 3-4 gånger innan vi stack ut i skogen. Alltid med andra hästar som sällskap så han skulle känna sig trygg. Jag tycker det är lättast att hitta gasen och glädjen ute i naturen än att vara på banan för mycket i början.

Men Ove är en väldigt lättlärd kille som gör nästan allt man ber han om :P

Mitt råd till dig är att ta det väldigt försiktgt och ta god tid på dig. Förtroendet mellan er är det viktigaste att bygga upp. Men något du alltid ska vara hård med är när du leder din treåring så ska han inte gå och buffla och trycka sig mot dig. Utan han ska ha respekt mot dig som är hans ledare. All träning ifrån marken är superviktig inför framtiden, och har man en lydig häst från marken så blir det lättare när du väl sitter upp och han vet vad rösthjälperna gäller.

Viktigt är även att variera din träning, ut i skogen, longera, trava över bommar, dressyr, hoppning. Allt för att hålla motivationen och glädjen!


Hoppas det får bra för dig ! Alltid kul att göra jobbet själv! Lycka till!



image description


0 Kommentarer till "Unghästar"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0