Skänkelvikningar

Fick frågan om jag kunde beskriva hur jag gör en skänkelvkining.

För det första så böjar jag alltid flytta unghästar i skritt, alltför att det ska gå sakta och att de ska första hur de ska göra. Ett bra tips är att börja på en volt och flytta de undan innerskänkeln. För när du är på volten har du atomatiskt rätt ställning (innåt) det räcker att flytta de bara några få steg i början för att de ska förstå. Massa beröm när de gör rätt! Sedan rakriktigar du och börjar om på nytt.
Det viktiga är att behålla samma takt för när du går in i en skänkelvkning ska inte farten gå saktare eller snabbare, utan samma takt hela tiden. Det är innerskänkeln som flyttar hästen sidvärts samtidigt som du möter upp på yttertygeln så det inte blir "bananeffekt", eller att man helt enkelt låter hästen ramla iväg undan skänkeln. Utan jag brukar tänka skänkel-hand-skänkel-hand även viktigt att inte göra hjälperna samtidigt! Yttertyglen leder hästen vart vi ska komma ut och innertyglen böjer halsen.
När man fått koll på skänkelvikningarna går det att börja träna på slutor. Men ge allting lite tid att befästa innan du börjar med något nytt.
Detta var mina tips, finns ju alltid olika vis att gå =)
image description


0 Kommentarer till "Skänkelvikningar"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0