Trav träning.

Celine gav mig tips om att skriva om detta: Hur man kan förbättra hästens/ponnyns trav hade vart roligt att läsa.

Tack för tipset! :D
Traven och galoppen är ju de gångarter som går att jobba mycket med och förändra, har hästen en dålig skritt är det svårt att träna den bättre (klart det går , allting går men det är lättare med trav och galopp)
När jag tränar traven på unghästar rider jag alltid i lite övertempo, jag vill ha de ordentligt framför skänkeln samt att det är lättare att bromsa än att driva på enligt mig.
Sedan är det lättare att dra ner på tempot och hitta takten och balansen från drivningen. Jag brukar även träna mycket på nyanser, viktigt att kunna visa skillnad i takteten och steglängden, därför kan jag göra en travökning cirka 10 meter sedan tar jag tillbaka två meter och gör sedan en ny ökning igen, allt för att få de alerta.
Att träna ökningar ute på åkern är väldigt bra, där ligger de oftast på lite av egen vilja och då är det bara att släppa iväg de och ge en massa beröm.
Att trava över bommar är även bra att få de lyfta lite extra av sig själva, ibland lägger vi upp bommarna lite högre just för att de ska behöva ta i lite extra.
Rörigt men hoppas någon fick något tips iaf =)


1 Kommentarer till "Trav träning."

Olivia Skriver:

Hur många läsare har du? ;)

2011-09-21 | 07:06:18





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0