Klippa

Fick en kommentar att man inte ska klippa/raka sin häst efter nyår. Vad grundar du det på är mitt fråga till dig?

Har man valt att klippa sin häst så tycker jag att man ska fullfölja det till att hästen har fällt allt hår just för att man har rubbat balansen i det hela. Hur gör ni andra? Mina hästar är väldigt fina och blanka i pälsen så för mig fungerar det super.



6 Kommentarer till "Klippa"

Rosanna Skriver:

Jag klipper inte mina hästar efter nyår,jag har lärt mig att man inte ska klippa efter nyår!:)

2012-04-15 | 15:34:52
Lina Skriver:

Kul med svar. Lärt dig? Varför ska du inte göra det?

2012-04-15 | 16:42:04
elise Skriver:

Jag klipper också mina hästar efter nyår,



Mycket bättre för våra tävlingshästar att inte svettas ihjäl så fort man skrittar 100m, och de blir faktiskt riktigt fina i pälsen ändå! :)

2012-04-15 | 17:31:26
Blogg/Hemsida: http://eliisevogniild.blogg.se/
JennyM Skriver:

Till mig har iaf veterinärer sagt att man kan klippa fram till februari ungefär. Efter det finns alltid en risk.. Klipper man försent kan man nämligen rubba balansen som du pratar om, då kan det bli så att hästens hår inte slutar växa så den går alltså med vinterpälsen året runt. Då behöver man alltså klippa dom året runt. Sen är väl det upp till var och en enligt mig.. Dina ponnyer är iaf jättefina! :)

2012-04-15 | 20:40:11
Blogg/Hemsida: http://jmdressyr.blogg.se/
sofia Skriver:

Ja har hört samma,att man ej ska raka efter januari. Men jag tänker på min häst bästa. Han är o kommer förbli nallebjörn,året runt om ja ej hjälper honom. Ja raka honom senast för en vecka sedan. Ja vill inte ha en häst som ej gör bra ifrån sig,e sur o grinig,svettas så fort man skrittar. Ja vill ha en arbets glad polle som orkar jobba,framför allt ej sur. Man gör som man vill med sin häst tycker jag. Så länge pollen mår bra. Kram på er

2012-04-16 | 07:39:49
Blogg/Hemsida: http://irrorman.blogg.se/
Caroline Skriver:

Om man behöver klippa för att dem är för långhåriga så är det ju snällare att klippa istället för att dem skall svettas ihjäl vid ett lätt träningspass, bara min åsikt.

2012-04-16 | 09:03:54
Blogg/Hemsida: http://jcdressyr.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0