att lära en häst rygga

När vi lär våra hästar att rygga gör vi det alltid när en går brevid och en sitter på. Som Ove just nu, jag sitter på och Elin är på marken.
 
Vi skrittar på spåret och gör först en vanlig halt, ser till att de ställer upp sig bra och står stilla i halten. Sedan skrittar vi fram igen och gör åter en ny halt, och sedan sitter jag ordentligt och gör helt korrekta hjälper som man ska göra i ryggning. De ska rygga för sätet och skänkeln, inte handen! Jag drar bak skänklarna lite extra för att vara extra tydlig, samtidigt som Elin petar på bogen med handen för att hjälpa Ove att för att förstå extra att han ska rygga. Efter vi har ryggat går vi fram och gör endast en halt utan ryggning, där gäller det att se till att han inte tänker bakåt utan mina hjälper. Alltså varannan gång halt och nästa gång halt-ryggning.
 
Vi håller oss vid spåret för att så stöd av stocken, då är det lättare att lära de rygga rakt. När de sedan har förstått det hela så går vi in på andra linjer för att få de att rygga rakt utan hjälp av sargen/stocken.
 
Det är onaturligt för de att rygga, så det gäller att ha tålamod och berömma de massor när de gör rätt.Gärna med lite godis ;)
 


1 Kommentarer till "att lära en häst rygga"

Jessica Skriver:

Det här inlägget var otroligt inspirerande och intressant att läsa! Gärna mer av dessa inlägg ;)

Kram

Svar: vad br att det gillades, ska knåpa ihop flera =) kram!
Lina Dolk

2012-08-17 | 11:12:05
Blogg/Hemsida: http://mylifebyjessica.bloggplatsen.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0