gränsen?

Fråga: hej lina:)
Vad brukar du ha för täcken när du rider ute nu på vintern?
kram <3
 
Svar: HEJ!
Jag har alltid ländtäcke underst som får ligga kvar under hela passet när det är såhär kallt, och när jag skrittar fram och travar fram brukar jag ha yttligare ett täcke för att de ska bli stela och kalla när vi börjar värma upp.
 
Sedan brukar vi inte rida när det är mer än -16 grader, isf blir det endast en skrittur med dom.
Här står det lite om hur kallt man bör kunna rida i : http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-veterinar/rdsh/ar-det-farligt-for-hasten-att.htm 
 
När brukar ni dra gränsen för hur kallt det får max vara när ni ska träna? Det är en svår fråga tycker jag!
 


6 Kommentarer till "gränsen?"

Sandra Skriver:

Max - 16. Själv tränare jag inte hårt ifall det är kallare än 15 minus så varför utsätta hästen för det? Skaderisken ökar när det är så kallt så jag skulle inte våga träna hårt då. Däremot tycker jag att det är okej att skritta och trava lite lätt ev. Ta nån galopp vid sån kyla. Men då inte rida mer än 30 min. Däremot temperaturer uppemot - 20 skrittar jag endast OM jag måste rida. Tror dock att hästen föredrar att stå då.

Svar: det låter sunt!
Lina Dolk

2012-12-09 | 16:33:50
Blogg/Hemsida: http://halsoboost.blogg.se
Anonym Skriver:

Jag rider på,men om det är 20- så tycker jag IBTE man ska ha hård dressyr träning,sen så sTycker jag vi hästmännisor e så löjliga

Svar: lite känsliga är vi allt ;)
Lina Dolk

2012-12-09 | 20:41:20
Kajsa Skriver:

Om jag skulle ha en köldgräns på -15 så skulle jag inte kunna rida på hela vintern här uppe i Kalix ;).

Dock så brukar jag inte rida så hårt när det är kallt men försöker i alla fall hålla igång hästarna, Men de dagar när det börjar närma sig -25 så skrittar jag självklart bara med dem!

Svar: hehe ja ni högre upp har det värre faktiskt :P
Lina Dolk

2012-12-09 | 22:05:35
Blogg/Hemsida: http://stallbroheden.weebly.com
Maja Skriver:

Eftersom min häst har bronkit och blir dålig under vintern (måste gå på medicin under vintern) så rider jag inte ute när det är 15 minus eller kallare eftersom han är så känslig. Brukar isf. skritta/promenera ut en tur eller åka till ridhus för ett ordentligt pass !

Svar: oj jobbigt med hostan för er =/
Lina Dolk

2012-12-09 | 22:19:58
Blogg/Hemsida: http://majawallstrom.blogg.se/
jessica wadst Skriver:

vi får aldrig problemet att det blir så kallt här nere i skåne, hade -13 för nån dag sen och då var alla chockade över hur kallt det var ;) så jag behöver aldrig strunta i att rida för att det är för kallt :)

Svar: buhu -17 här just nu!
Lina Dolk

2012-12-10 | 10:32:00
Blogg/Hemsida: http://jessiewadst.blogg.se/
Anonym Skriver:

Och som sagt travhästarna går travet till -25 så varför skulle inte ridhästarna tåla det. Är dessutom framforskat att hästen har så långa "andningsrör" (kom inte på rätta ordet) , så den kyla som kommer in till lungorna hinner värmas upp påvägen, till skillnad från människor som har korta "andningsrör" och luften inte hinner värmas lika mycket. Så att jämföra människor och hästar tycker jag är vansinnigt faktist. Sen om hästarna blir svettiga är det ju extra viktigt att hålla dem varma så de inte fryser. Om jag tar det lugnare de kalla dagarna är det oftast för att JAG fryser och inte hästen..

Svar: svarat i inlägg =)
Lina Dolk

2012-12-11 | 12:55:45
Blogg/Hemsida: http://charlottenystrm.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0