Lösgörande

Fråga: Hej, kan du ge lite tips på lösgörande rörelser i dressyren? gärna sånt som får hästen att verkligen söka sig neråt o bli riktigt lösgjord? :)

Svar:
Hej!
Alla sidoförflyttningar gör hästen lösgörande, såsom skänkelvikningar, öppnor, slutor. Börjar alltid i skritt för att sedan gå över och göra rörelserna i trav, och tillslut  gör jag rörelserna i galopp (De som går)

Men jag börjar alltid (nästan) att rida serpentiner, rider tre stora bågar, där får hästen ställa igenom sig ordentligt i båda varven. När de känns bra lägger jag in flera bågar över banan. Åttvolter är även det super, likaväl där så ställer du över hästen i båda sidorna. I rörelserna lägger jag in halter/övergångar för att se till att hästen inte hänger i handen samt att den svarar famåt för bena.

Tänk på att det aldrig går att "tvinga" ner en häst på tygeln genom sågning eller hård hand. Utan lätt och mjuk hand, då får du tillslut en trevlig häst som rids rätt! Fuskar du och använder hård hand får du det bara löst tillfället och du utbildar hästen fel. Man ska alltid vara ärlig mot sig själv, ta hjälp när det tar emot i stället, ingen är fullärd! =)



0 Kommentarer till "Lösgörande"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0