skolor

Fick frågan hur jag lär hästarna sluta.
 
Och först och främst måste hästen förstå hur den ska förflytta sig, jag börjar alltid med att hästarna ska kunna skänkelvikning flytande, och när de är starka i det och kan det så börjar jag "leka" lite med ställningen i förflyttningen. Man får inte gå för fort fram utan hästen måste veta grunderna ordentligt innan man kan blanda in ställningen i sidvärtsrörelsen.
 
Jag brukar även börja när jag är på volt att flytta hästen innåt och utåt för att se att den kan ta ställningen samt förstå hur den ska förflytta sig och korsa bena.
 
När jag rider ut gör jag ofta sidvärtsrörelser över vägen för att leka in det hela utan press som det lätt kan bli på banan.
 
När jag ska lära hästen öppna brukar jag alltid lägga en volt innan jag går in i öppnan för att utnyttja ställningen ifrån volten och liksom bara glida med i öppnan på spåret.
 
Oj Oj gör jättefina slutor/skänkelvikningar, Ove börjar bli stark i skänkelvikningarna och får vänta ett tag till innan vi börjar blanda in skolorna, Kilian har väldigt lätt att förflytta sig så han har jag börjat lekt med skolorna nu.
 
Hoppas ni förstod något av det jag svammlade om :)  Här gör Oj Oj och Kilian sluta och E-type gör en skänkelvikning
 


0 Kommentarer till "skolor"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0