Åsikt fram/av

Åsiktsinlägg - Många rider fram för dåligt!
 
Jag har varit på 100 tals tävlingar och det jag lagt märke till är hur illa många rider fram.
För det första, hästen måste skrittas fram ordentligt, antinge att man leder först och sedan hoppar upp för att skritta. Vi brukar lasta ur hästen och göra den klar först, sedan skrittar Elin fram hästen för hand medan jag själv går och byter om och går igenom ritten i huvudet.
 
Då är det lagom att jag hoppar upp och skrittar uppsuttet sedan. Jag tror det är viktigt att man har en ordentligt plan för hur man ska göra när man kommer till tävling, annars blir det panik och man blir stressad = leder till en dålig ritt.
 
Sedan har jag märkt att många tar upp sina hästar i ordentligt tävlingsform / hoppar sista hindret med ordentlig galopp och man är liksom på g, MEN sen några minuter innan de ska in, ställer de sig och tittar på ekipage innan och låter hästen stå på långa tyglar helt stila. (kanske funkar för några men jag inte tänka mig att alla hästar trivs med det) Har man tryckt igång hästen så gäller det att hålla tungan rätt i munnen och in och visa HÄR KOMMER JAG!
 
Jag har nu stenkoll på exakt hur jag ska rida fram varje häst, uträknad i minsta detalj ;)
 
Och efter en ritt så varför är det så några som joggar av sin häst?Men på träningar gör de det?! Absolut en del har sina anledningar, men många bör väl göra det? Jag lägger ner hästen lågt och låtar han joggas av några varv med serpentiner och så för att få hästen att slappna av och att mjölksyran ska förvinna.
 
Tycker ni jag har fel? Eller håller ni med mig att man ofta ser dåliga framridningar/avskrittningar?
 
Efter jag har joggat av hästen efter start så hoppar jag av direkt och vi spänner upp sadelgjord samt att mamma/elin leder hästen direkt. Och då får jag dricka och pusta ut. Hästarna är inga stoooolar!

 
 


4 Kommentarer till "Åsikt fram/av"

JennyM Skriver:

Det värsta som finns är ju ändå när ryttare sitter och använder sina hästar som fåtöljer som du skriver innan dom kanske går in på banan och så.. Men en del gör det även efter och det gör mig riktigt arg faktiskt. Dom är inte till för att man ska sitta bekvämt och hänga på, då kan man väl gå av och gå med dom eller ställa in dom med täcke så dom inte blir kalla eller så.. Finns mycket konstiga saker vi har för oss :/

2012-09-05 | 20:49:45
Blogg/Hemsida: http://jmdressyr.blogg.se
Anonym Skriver:

Jag har egentligen ingenting att säga eller tillägga, du har absolut rätt Lina! :) eller kanske det skall vara en ledsen smiley, det är inte bra med dålig upp och "nervärmning".

2012-09-05 | 22:05:52
fia Skriver:

Du har helt rätt !!!!! Ja har en hästskötare med mig. Hon går med Ior medans ja fixar på mig grejerna. Ior skrittas alltid fram 10 min utan grejer. Sedan åker sadel o skydd på. Ja skrittar fram. Rider fram,lagom mycket. Viktigas är gas o broms. Trav hoppar lilla hindret,för att få honom på bakbenen.Hoppar fram 2 ggr på räcket+oxern. Väl inne på banan. Travar ja runt,medans den före tävlar. När vi tävlat klart,travar ja alltid honom lång o låg. Hoppar av+tar av grejerna. Hästskötaren går av. Ior är ingen fotölj;-) kram på dig

2012-09-05 | 22:21:36
Blogg/Hemsida: http://irrorman.blogg.se
Ellen Skriver:

Håller fullständigt med dig! Våra hästar är ju faktiskt elitgymnaster och det är jätteviktigt att ha ett bra upplägg både före och efter själva prestationen inne på tävlingsbanan!!

2012-09-06 | 09:25:44





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0