Att bli ett.

Något jag fick lära mig förra året var att kunna ta det lite lugnt när resultaten började "dala". Utan att känna paaaanik.
 
Jag tog över Oj Oj som är en fantastisk fin häst, han har allt, gångarterna, huvudet, energin och allt lite till. Och han kom som en läromästare för mig i de allra högsta klasserna. Däremot är han väldigt svår att rida så vidare snäll läromästare kan vi ju prata om i ett annat inlägg ;) MEN ja han är läromästare. Jag gjorde flera ritter på honom och plockade hem vinster och placeringar på nationellnivå. Jag red lite på förra ryttarens stil och Oj Oj gick som tåget. Men när väl det blev MIN prägel på Oj Oj och förra ryttaren började bli ett minne blott för Oj Oj så fick vi lite problem. Helt plötsligt började vi missförstå varandra och vi fick inte till de bästa ritterna längre på tävling. Derbyt 2011 och SM 2011 var resultatmässigt mitt och OJ OJs sämsta under alla tävlingar. Typiskt att det hände då, på de största tävlingarna! Men det var för att vi var två olika som var skulle mötas på mitten och hitta varandra. Vi skulle bli ett.
 
Genom förra ryttarens (hon var väldigt duktig) ridning kunde vi liksom ta lite missförstånd för att det blev ändå bra. Men sedan fick vi problem, han var inte lika mjuk och smidig samt att han fick lite humör när han inte förstod vad som menades. Det jag är glad över är att jag tog ordentligt hjälp av tränare (Emelie), hon sa att för att det ska kunna bli riktigt bra så blir det dåligt ett tag framöver. Och genom blod svett och tårar och väldigt mycket glädje har vi nu hittat varandra. Absolut kan vi fortfarande tabba oss och inte vara helt överens, men vi förstår varandra nu och det kommer man långt på.
 
Man får ju ofta höra "jamen hon/han sitter på en SM ponny, klart de vinner" Men det är inte så lätt att ta över de hästar som är de bästa. Det är svårt att kunna ta efter förra ryttaren och man sätter ibland lite spöken i huvudet på sig själv och det känner hästen direkt.
 
Det jag tror på är att hela tiden ha roligt med varandra, är det inte flyt i träningen just för tillfället, våga ta det lite lugnare och kanske bara ge er ut i skogen för att ha roligt utan press. Sedan ta hjälp av kunnig tränare, någon ni litar på för att kunna ta er ifrån problemen och bli ännu bättre och ännu farligare på tävlingsbanorna!
 


2 Kommentarer till "Att bli ett."

Anonym Skriver:

Hej lina vet du om man kvalar till nat i dressyr i år får man rida nat nästa år också då? Eller man måste kvala om allt då :( och kan man kvala i en reg lätt:a1 eller det måste va lätt:ap1 vilka mer klasser finns det man kan kvala i ? :) tack för värdens bästa blogg om en fantastisk ryttare och ponny!!!!!!!

Svar: svara i inlägg =)
Lina Dolk

2012-09-03 | 19:02:56
Anonym Skriver:

Helt sant! Har själv en EM ponny men det betyder inte att det blir lättare. Huvudsaken är att man har kul och att man lär sig rida. Det är ju såklart kul med tävlingsframgångar, men det är inte allt :-)

Svar: Helt sant! Det är svårare än vad som står svart på vitt. Kul att du sitter på en läromästare du med :)
Lina Dolk

2012-09-04 | 16:03:55





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0