Fokusera på det du själv kan påverka

Jag var väldigt spänd när jag red dessa dagar på SM. Inte kostigt heller, jag hade höga mål! Vilket jag forfarande gjorde rätt i att ha, fick dock platsen utanför mitt mål men den placeringen är inte heller illa såhär några dagar efter ;)
 
Emelie sa till mig innan jag red in på banan på finalen, "Du kan bara påverka vad du själv gör med dig och Oj Oj, vad som händer runt om och vad alla andra gör kan du inte styra"
 
Och det är kloka ord, något som jag måste börja se till att mera få in i skallen när det väl gäller!
Hörde många som sa "det blåste en mugg där", "regnet öste ner" "hunden vid busken skällde" , "domarna dömde så konstigt", men vet ni vad, OCH (?!) är då mitt tänkande till det. Vad ska man göra åt saken, det är inte helt vindstilla och publiken sitter som nålar eller att domaren alltid skriver som de andra fyra utan detta är mänskliga saker som sker och vi kan inte påverka det själva som ryttare. Vi kan bara fokusera på det vi själva styr över =hästen och vår egna ridning!
 
Jag sa själv till Elin "åhh jag hade kunnat fått medalj OM vi inte galopperade i båda ökningarna och slutan var bättre"
Haha ja, men varför galopperade Oj Oj i sin paradrörelse som vi fick 9or på under NM ? Jo jag var spänd och jag måste ju hjälpa Oj Oj fullt ut för att få 8-9.
 
Vi vill så mycket, så det är dags att börja fokusera på rätt saker, jag och Oj Oj ska en dag vara bäst när vi går ut ifrån banan, det ska vara så bra så jag säger - inget kunde vara bättre! Det är mitt nya mål. Fokusera på det jag själv kan påverka!
 
Rörigt inlägg, hoppas ni förstår vad jag ville få ut.
 
 Säger det igen, Emelie är bäst <3


9 Kommentarer till "Fokusera på det du själv kan påverka"

Pernilla W Ödlund Skriver:

Lina - sååå välidgt klokt och jag tror faktiskt i just dressyr är det ännu viktigare. Finns väl inget som är så meningslöst som att skylla på domaren - även om det även där finns stolpskott som är på fel plats höhö. Man MÅSTE lära sig vara nöjd med det man själv gör och ha som mål att just överträffa sig själv istället för att överträffa andra. Se vad man själv kan göra bättre för att resultatet ska bli bättre. I hoppningen är det ju enklare - gör man helt rätt och hjälper sin häst så river den inte ... ingen domare som ska säga sin meninge om den ramlade ner eller inte liksom.
Keep going - du ÄR bäst för oavsett om du vinner eller inte så har du så rätt inställning till allt och är så ödmjuk och så väldigt trevlig!! KRAM

Svar: inställning är a-o så det är bara fokusera på det man kan påverka sen får man le och se glad ut ;) kram
Lina Dolk

2013-08-20 | 22:30:44
Blogg/Hemsida: http://pernillaodlund.se
Lisa Skriver:

Jättebra inlägg! Tror det är fler ryttare som behöver ta till sig de orden

Svar: ja jag tror det jag med, jag börjar lära mig mer och mer =))
Lina Dolk

2013-08-20 | 22:48:54
Anonym Skriver:

Jag tror det är väldigt lätt att hamna i den situationen som du hamnade i. Ett tävlingsår kan ha gått kanon bra (som det har gjort för er) men när det den stora tävlingen kommer som man har förberett sig i ett år på äntligen har kommit så blir man spänd och fokuserar på helt fel saker. Men det lär man sig av också! Tänk på vilka framgångar ni har haft, ni har potential till att vinna allt, men det krävs att ligga på topp jämnt. Och det är okej att inte alltid vara på topp. Jag är helt hundra på att ni gav allt ni kunde just för dagen och de är bra det med! Var otroligt stolt :)
Tror att du får din revansch på något sätt, nästa år kanske? Du är grym som redan nu förstår problemet och vad som ska korrigeras, ni kommer utvecklas mer och nå era stora mål! Kram!

Svar: Ja min sits är nog lätt att hamna i, men jag vågade iaf satsa och det är jag glad för =) Oj Oj och jag blir bara bättre och bättre så medalj ska vi ha nästa år om vi får fortsätta som nu =)
Lina Dolk

2013-08-21 | 00:26:56
Fanny A Skriver:

Mycket bra skrivet!
Grattis till fjärdeplatsen på SM förresten, grymt bra jobbat!

Svar: tack snälla!
Lina Dolk

2013-08-21 | 07:16:00
Emelie Petersson Skriver:

Jag tycker det låter som en bra inställning :-)

Svar: tack! mitt nya mål faktiskt =)
Lina Dolk

2013-08-24 | 21:03:37
Blogg/Hemsida: http://syrum.blogg.se/
Sofia Skriver:

bra skrivet och bra intställning! :)

Svar: tack! ska försöka jobba efter det nu!
Lina Dolk

2013-08-24 | 21:07:08
Blogg/Hemsida: http://sofiaharbst.blogg.se
alice Skriver:

Så fin bild!!

Svar: tack snälla!
Lina Dolk

2013-08-24 | 21:14:49
Blogg/Hemsida: http://alicemeda.blogg.se
Elin Skriver:

Jättebra skrivet och jag håller med dig helt! Det är ingen mening att klaga på saker man ändå inte kan påverka, den energin kan man lägga på att göra sitt bästa istället :)

Svar: verkligen, för energin behöver man för att lyckas =))
Lina Dolk

2013-08-24 | 21:19:23
Blogg/Hemsida: http://hopelessdreaming.blogg.se
Annika Skriver:

Bra skrivet!

Svar: tack! =)
Lina Dolk

2013-08-24 | 21:19:50
Blogg/Hemsida: http://blogofphoto.webblogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0