mellantrav

Fråga: Hej Lina, jag har en fråga till dig som jag gärna skulle vilja se ett inlägg om. Varför jag vänder mig till dig är för att du har ridit många olika och stor variation på hästar men dom du rider lyckas alltid dansa fram med dig. Grattis till dina framgånger förresten!

Hur som helst till min fråga, jag har en häst som har ett väldigt bra steg i sig, alla säger de och jag vet det. (Chris har sagt ordagrant att han har ett sjuhelvete steg;)) men han vet inte hur han ska använda det. När vi ökar traven så står det bara "springit, kan bättre" i protokollen. Alltså han springer istället för att länga. Har du några tips hur jag ska få han starkare så han orkar och hur jag kan få han trava ännu större? att trava över bommar är inget som har gett något resultat.. vore väldigt tacksam för svar, kram
 
Svar:Tack snälla!
 
Ja om Chris säger det så stämmer det! ;) (chris är emelies mamma)
 
Det som gäller att hitta med de hästar som bara springer på istället för länger är att hitta takten i dom, nu när jag tränar travökningar på Puff så har du tips i inlägg lite nedanför samt att jag även brukar gå in på diagonalen och bara öka några meter för att sedan ta tillbaka honom och hitta takten för att sedan öka igen. Just för att ha kontroll på stegen och att han inte bara springer ifrån det.
 
För att kunna göra en bra travökning gäller det att man fångar upp energin med halvhalter och har kontroll på det hela, se på Oj Oj han är grym på ökningar men det gäller att jag fångar upp det hela och inte bara släpper iväg honom för då kommer det taktmissar eller att han blir mer springig än att han länger.
 
 
 
 
 
 
 
 


2 Kommentarer till "mellantrav"

Evelinn Åkerman - Satsande juniorryttare Skriver:

Tack snälla för svar! Jag ska testa dina tips och se vilket som funkar bäst! det är ju så att jag tappar min egna ridning vid ökningar och kan ibland släppa på tygeln och då kommer ju även hästen ur form och så driver man på det så håller man ju på att skumpa ur sadeln! så kanske ska börja träna mig själv lite först:)

Svar: ja det gäller ju att hålla ihop allting! Hoppas du fixar det, träna på! Kram
Lina Dolk

2013-08-01 | 18:54:51
Blogg/Hemsida: http://enewe.blogg.se/
Josefine Skriver:

Oj vilken fin blogg du har! :)

Svar: tack! det är Frida som gjort den, jag kan ingenting :P
Lina Dolk

2013-08-02 | 20:53:21
Blogg/Hemsida: http://stylebyjosses.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0