svar på frågorna

 
Fråga: Får du "pengar" när du rider "till" en häst, som puff o phaffe eller gör du de bara för att du tycker de är kul?:)
 Svar: Ja vi tar betalt för att hästen står hos oss, spån, hö, betfor och havre är det som ingår i priset samt ridning och skötsel såklart. 3000 kr/månaden Men visst gör jag det för att det är kul då det inte blir så mycket pengar över efter mat och spån ska köps in, samt att jag lär mig mycket av att rida många hästar =)

Fråga: När brukar du gå o lägga dig på en vardag när du ska gå i skolan, asså om du rider tidigt innan skolan.
 Svar: Oj det är olika, beroende på hur länge OTH håller mig vaken eller hur mycket plugg jag har, mellan 22-01!Men jag är väldigt kvällstrött, somnar alltid före mina vänner om vi tittar på film, fråga Linnea i helgen ;)


Fråga: hur gammal är elin?:)
Svar: 25 år!


Fråga: Vad hände med compa, vrf sålde ni henne? vilket år hade ni henne o hur många? Jag provred henne o hon var otroligt välriden men eftersom hon hade hosta (??tror jag) så valde vi att hoppa över att köpa henne</3
 Svar: Compa var Elins ponny som hon köpte som 4 åring och utbildade, de tävlade både hoppning och dressyr på henne, vi tog även 2 föl på henne Caramelle och Casanova. Hon såldes då Elin började leta storhäst och det var min vän Alice som köpte henne av oss =)


Fråga: Har elin ridit SM många gånger?
Svar: Nej igen gång, hon gillar inte att tävla som jag gör, men älskar att träna hemma och hjälpa mig!

Fråga:Vill du inte hopptävla nån gång?:D de e superkul!!
Svar: Jag har hopptävlat både Sir Owein och Casanova, 4 felfria rundor fick jag med mig! =)) Det var kul, men dressyren är roligare =)
 
Fråga: Vem gillar du mest av Phaffe och Puff?
Svar: De är helt olika att rida vilket är kul, Phaffe är känslig och framåt, rör sig som en katt ungefär, medan Puff är det med dynamit i med mycket power! Gillar dom båda =)
 
Fråga: Hur var prim att rida?Saknar du b- ponny tiden?
Svar: Lilla Prim var väldigt lätt att rida ihop och göra rörelserna på, däremot saknades 1-2 växlar framåt på honom haha. Men väldigt bra första "duktiga ponny" gjorde jag rätt så gjorde han rätt. Åh b-ponnytiden var superkul, hade gärna varit 14 igen och tävlat i år också ;)
 
Fråga: Vad tycker du är det bästa/roligaste med att tävla?
Svar: Det avsolut roligaste är när man skrittar ut ifrån banan och känner "fan vad bra det där va, vi lyckades verkligen!" den känslan är oslagbar! Sedan allting runt om, träffa vännerna, vara med hästen hela dagen, kicken att tävla och vara bäst när det gäller. Älskar att tävla!

Fråga: Har du utbildat Oj Oj själv eller hade han redan gått i de klasserna som ni tävlar i nu?
Svar: Nej Oj Oj hade gått de högsta klasserna med sin ryttare ifrån Norge så han kunde sina saker. Däremot är han bättre nu, gör sakerna bättre och med massa energi. Ruskigt svår läromästare som jag älskar.

Fråga: Vad vill du jobba med när du blir äldre?
Svar: Just nu vill jah bli idrottslärare och kunna ha hästar vid sidan om =)

Fråga: Hur ofta växlar du mellan olika bett på Oj Oj, eller gör du det alls?
Svar: Det är väldigt olika beroende på hur han känns i munnen, om han är stark och hänger sig i handen så växlar jag bett, men om han känns fin så stör jag honom inte. Det gäller att hitta 2 bett man trivs med och jag tror inte det är bra att ha för många att växla mellan.
 
 Fråga: När började du raka benen? Haha random fråga
Svar: Helt ärligt så minns jag inte haha.

Fråga: Vad är planen med ojoj?
Svar: Att kunna prestera på SM nästa helg och sedan ska han få vila 1 vecka innan vi satsar mot eliten i höst =)

Fråga: Tror du att puff kommer kunna gå sm?
Svar: Hade du frågat mig för 1 månad sedan så nej, men nu svarar jag  ja! Han har utvecklats så otroligt mycket senaste tiden och han älskar att träna, det kommer man långt på! =)
 
Fråga: Vem tror du har medalchans på SM , alla 3 kat och juniorerna?:)
Svar: Har gjort ett inlägg om ponnierna och medaljerna för någon vecka sedan sök i bloggen!=)
Juniorerna så tror jag väldigt mycket på Isabella Tovek &  Mathilde Hannell
 
 Fråga: Hur lång är du?
Svar: är rätt kort, 160 cm tror jag!

Fråga: Hur länge har du haft oj oj?
Svar: 3 år i vinter =) Mina bästa 3 år!

Fråga: Kan du skriva en historia om oj oj och e-type också?
Svar: det kan jag ordna senare =)

Fråga: Hur blev de med hans tunga? Har han bara en halv tunga nu, fatta riktigt inte när du förklara hahha
Svar: Han råkade bita sig själv när vi höll på att göra honom klart för start, han högg sig så illa att tungan var helt av på högra sidan. han är nu sydd i tungan och vi hoppas han läker bra. Stygnen ska tas om 9 dagar så får vi se om det läkt som det ska eller inte..
 
Fråga: Efter c-ponny ska du skaffa en d eller storhäst?
Svar: Jag / vi kommer börja leta efter storhäst, vi hoppar över d-ponny.

Fråga: Skulle du kunna tänka dig att köpa puff själv?
Svar: Nej eftersom jag har en riktigt bra c-ponny som jag satsar på så är det dumt med en till, i finaler osv får man bara ha en till a-final så det känns inte värt att satsa på två.

Fråga: Blir du betald när du rider hästar åt nån annan?
Svar: Ja det får jag, eftersom jag har hästar att träna/rida hemma så tar jag betalt om jag ska rida någon annans ponny även om det är få gånger,  då man lägger ner mycket tidoch energi  på det. Sedan blir jag tillfrågad för att jag är en hyfsad ryttare så många vill ha hjälp med derashästar pga det, vilket är jättekul att det uppskattar min ridning.

Fråga: Hur många shabrak har du?
Svar: Kanske 25 till vardags och 8 till tävling!

Fråga:När tycker du att man är för stor för sin ponny?
Svar: När man börjar tappa sin naturliga sits på hästen och det inte längre känns bra att rida. Sedan får man passa sig ex på b-ponny, det finns en maxvikt för att de helt enkelt går sönder om man är för tung, som jag blev på Ove till slut..

Fråga: Hur många ponnys har du haft?
Svar: Mina egna har varit: Viggen, Faraballa, Lilla Prim, Oj Oj, tre b-ponnier och sedan Oj Oj. Hade även King Co på lån en tid =)
 
Fråga: Hej! vet du vilka färger på scahbrak oså passar till en ljus fux som Sarina?
Svar: Jag tycker själv inte att det finns några regler på vad man kan ha eller inte ha, utan man använder sig utav det man tycker är snyggt själv!=) Jag tycker mörkare färger passar fuxar lite extra =) Dock är alla hästar snygga i vitt - dressyrtanten har talat haha.
 
Fråga: vad för klasser ska du tävla emelies häst och hur högt är den utbildad? ska du ha den hemma hos dig?
Svar; Jag ska börja med en LA:3 är tanken om det blir fler tävlingar vet jag ej, detta är planen just nu, jag har bara ridit denna fina 6 åring 2 gånger så haha ha inga höga förhoppningar, jag är superglad att jag får rida Emelies fina häst och glad att komma upp på storhäst nu när E-type är skadad med tungan. Ju fler hästar man får rida ju bättre blir man helt klart! Nej den står på Brolöten, jag är ju där ofta och bor nära =) Den är inte tävlad så mycket ännu, men Emelie tränar det som 6 åringar "bör" träna på.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


0 Kommentarer till "svar på frågorna"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0