Stark ponny

Jag fick en fråga i bloggen om att en tjej har en ponny som är väldigt stark i handen vid ridning och om jag kunde ge några tips för lösgörande arbete.

Det första jag gör när hästarna är tunga och starka i handen är att se till att de är ordentligt aktiverade bakifrån, att de är kvicka för skänkeln och svarar framåt. för oftast är hästar tunga för att de inte arbetar bakifrån och de orkar då inte bära sig själva. Släpp handen och driv på framåt! Sedan börja lägga in många övergångar just för att för hästen snabbare för skänkeln och driva igång själva. Aldrig vara hård i handen själv då blir det bara en dragkamp som hästen vinner och man löser inte problemet långsiktigt.  

Övningar som även är bra är serpentiner , skänkelvikningarna och skolor tycker jag fungerar bra för att få hästen bra eftergiven. 
Och att man verkligen ser till att vara lätt i handen och tvinga hästen till att bära sig själv och söka stödet. Man ska aldrig behöva hålla en häst på tygeln.

Det handlar om att få en fin känsla mellan hand och skänkel för att fä en häst eftergiven.

Det går ju även testa andra bett men då bör man rådfråga med sin tränare innan tycker jag.

Denna artikel tycker jag var bra: http://www.tidningenridsport.se/Hastliv/Traningstips/2011/11/Mjuk-hand-ger-bra-kontakt/





1 Kommentarer till "Stark ponny"

jasmini Skriver:

Gäller det även när hästen har hackmore och är pig samr inte lysnar på hjälperna nogerlunda? Skulle uppskatta svar då dettahände under ridskol lektionen! :D

Svar: ja det gäller på alla =)
Lina Dolk

2013-12-29 | 16:45:26





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0