Galoppfattning

Fråga: Har du några tips på hur man kan känna/se om man har rätt galopp?
Jag och min ponny brukar mest bara busa runt lite i skogen då och då men idag begärde jag lite mer utav henne. Är skit dålig på det där med galoppfattningarna bara och vet inte vilket galopp som är rätt och fel?
Vet hur man gör en galoppfattning men hur lägger jag mina ben i höger galopp tex, så att hon fattar rätt menar jag? Svårt att förklara då hon kan galoppfattning och gör olika beroende på vilket ben jag lägger. Men vet bara inte om det är rätt.. ;)
 
Svar: För att göra det enkelt, så om du rider i höger varv så tar du fram höger (alltså din inre skänkel) ben och drar tillbaka vänster skänkel som är ditt ytterben en bit och sitter till i sadeln och klämmer till lätt. Det gäller att man sitter kvar i sadeln och inte reser sig upp utan hitta rätt balans först. En yngre häst som ska lära sig fatta galopp brukar jag alltid fatta i hörnen eller gå in på en STOR volt just för att få hästen att  mer "ramla in" i rätt galopp just för att bogarna och ställningen kommer av sig själv då.
 
Hittade en bra text här om hur man lär hästen att fatta galopp: http://www.ryttarcoach.se/lara-unghasten-att-fatta-galopp/
 
=)
 


2 Kommentarer till "Galoppfattning"

Maja Skriver:

Galet snygg design !! :D

Svar: duktiga frida som gjort =)
Lina Dolk

2013-01-15 | 21:00:06
Blogg/Hemsida: http://majawallstrom.blogg.se/
Camilla Prager Skriver:

Tack så hemskt mkt för att du gillade mitt tips! Fin blogg du har! :-)
Kram

2013-11-12 | 21:17:19
Blogg/Hemsida: http://www.ryttarcoach.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0