svettas

Fråga: hej lina!! jag tänkte fråga dig en sak om du nu vet vad detta kan bero på, det är så att jag har en ungponny som är 6 år han är i toppkondition men problemet är att han blir så svettig på träningspassen. efter ca 5 minuter jag ridit så är han helt dyngesur och orkar inget vi har tagit prover men inget visar något vissa påstår att det kan bero på att dom är i "tonårs ålder" och vissa säger att desto bättre kondition dom har desto mer svettas dom. kan detta stämma eller vad kan du tänka dig att det kan bero på? :)
 
Svar: Hej!
Det jag märker på hästarna är att de alla svettas olika mycket vid träning, precis som oss människor. Och att hästar svettas mycket är för att de inte ska drabbas av värmeslag och håller på det viset ner temperaturen. Det viktiga är att de har ordentligt med vatten och tillgång till saltsten!
 
Puff svettas betydligt mer än Oj Oj, fastän jag tror att Puff har bättre kondis då han rids lite längre pass på. Om du har kollat upp det hela och det inte visar något fel så är det bara att köra på tror jag. Du såg hur Puff såg ut igår :P
 
 
 
 


3 Kommentarer till "svettas"

Ida Skriver:

enligt forskare så kan det även betyda att hästen är i bra kondition om den svettas mycket :)

Svar: ja så sägs det tydligen om oss människor också har jag hört!=)
Lina Dolk

2013-07-05 | 12:49:57
Emma Skriver:

Det viktiga är ju bara att man ger dom fri tillgång till salt, speciellt till hästar som svettas extra mycket :)

Svar: ja precis! =)
Lina Dolk

2013-07-05 | 15:29:30
Rebecca Skriver:

åh tack så jättemycket Lina för ditt svar det betydde oerhört mycket och att du ville ta upp detta eftersom det kanske förekommer ofta på hästar. för när jag kollar på Puff så är han nästan snäppet värre än min moneyboy när det gäller svettningen iaf som det ser ut på bilderna, jag ska verkligen ta med mig dessa saker som du skrivit tack lina du är bäst !!

Svar: Kul att svaret hjälpte dig lite :) kram!
Lina Dolk

2013-07-06 | 00:33:05





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0