Tips

Fick frågan om jag kunde ge något tips inför derbyt om det är första gången man ska rida det.

Och praktiska tips är väl att ha ordning på sakerna, se till så allt är ordning och reda när man packar och allting är superrent, det underlättar på plats. Glöm ej packa saltstenen, det blir varmt och de behöver få i sig salt precis som hemma. Jag har även alltid flugtäcket med mig packat, på endel ställen kan det vara väldigt mycket knott i stallarna. Aldrig dumt att ha extra tyglar, nosgrimma, grimma med sig om något skulle gå sönder bättre att ha för mycket med sig än för lite.

Sedan gäller det att veta hur mycket ens häst orkar, att man vet hur lång framridning det krävs innan det brukar kännas som bäst, så man inte rider för länge och tappar energin i värmen. Jag vet redan nu hur hästarna ska gå alla dagar hemma innan vi åker , och att Puff ska joggas på banan kvällen innan då han kan vara lite nyfiken på nya saker, medan Oj Oj rida hemma innan vi åker och endast promenera på banan när vi kommer fram.

Sedan se till att hästen får komma ut på promenader ordentligt och bli betad, trivs hästen så märks det på resultatet oftast.

Se till att kunna programmen (om du ska starta dressyren) som rinnande vatten, jag ska rida 6 olika program på tre dagar, (går man till a final så rider man så, går man till b-final rider man programmet som man redan ridit tidigare en av dagarna)

Jag har mina maskot med mig, kanske lite larvigt för visa men jag tror dom ger mig tur ;)

Det är de små detaljerna som kan vara avgörande, och planering och fokus gör det lättare att uppnå det man vill!:)

Och ha roligt, det är viktigast av allt!
Lycka till så kanske vi ses.

Bild. Casanova elin och Oj Oj på derbyt förra året.



1 Kommentarer till "Tips"

Fanny A Skriver:

I lilla rundan rider man L A:1i B-finalen, alltså det man red på fredagen;).

Svar: okejokej och la:4 i a finalen. Jag har ställt in mig på a final och blir det inte så får jag tänka om där =)
Lina Dolk

2013-07-12 | 06:45:25





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0