spända hästar och tidsmässigt

Fråga: Hur brukar du lägga upp framridningen på tävling för dina hästar; tidsmässigt, med rörelser - ja upplägg helt enkelt?Tips för en häst som lätt blir spänd och tittig på nya banor? :)
 
Svar: När jag rider fram så utgår jag alltid efter när hästarna brukar kännas som bäst hemma när jag tränar, för det är ju när de går som bäst det är då man vill visa upp dom! =)
 
Oj Oj behöver skrittas mycket och joggas i en lågochrund form innan jag gör rörelser eller tar upp honom i tävlingsform, han brukar skrittas fram för hand 15 min sedan sitter jag på honom cirka 30 minuter innan start, det brukar bli bäst på honom.
 
Ove går alltid bra om man får säga så, han behöver aldrig ridas igenom eller ridas för att han är tittig, han går där, så skrittas fram och sedan rider jag han cirka 15-20 min innan start.
 
Puff hade jag ju aldrig tävlat innan starten i helgen så då är det alltid svårt, men han brukar gå som bäst efter 30-35 min hemma så gjorde lika på tävlingen och det funkade! Man ska aldrig ändra på något som man tror på.
 
Sedan tror jag det är vitkigt att ha med sig till framridningen , Att det man inte kan innan man kommer till tävlingen kan man inte lära hästen på framridningen, utan som med Ove i helgen, jag visste att han är sämre på att rygga och vi har övat dåligt på det. Då gjorde jag två ryggningar på framridningen och den ena förstod han inte alls medan den andra så ryggade han fint, då klappade jag om honom ordentligt. Sedan på banan ryggade han inte ett steg och vi fick en 1a på den, men det är inte hela världen, utan jag visste att där kommer vi misslyckas men då får jag plocka rätt på poäng på de andra ställena! Det hade varit en bonus om han ryggade till sig en 7a ;) Men det ska vi öva på hemma nu.
 
Hästar som är tittiga och spända brukar det fungera med att antingen galoppera runt dom inne på banan och man lägger ner de i form, klappa och prata lite med dom. Eller rida lätt och jogga dom förbi det läskiga. Det är aldrig någon ide att bli arg när de blir rädda eller larvar sig, utan man får dalta lite med dom så brukar de glömma bort att de var spända. Sedan så ställ dom alltid lite bort ifrån det läskiga så de inte stirrar sig blind på det obehagliga.
 
 
 
 


1 Kommentarer till "spända hästar och tidsmässigt"

Louise Skriver:

Tack för bra svar! :)

Svar: vad bra att du blev nöjd med svaret ! =)
Lina Dolk

2013-05-21 | 16:15:25





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0