Svar på frågestund!

Skulle svara med videoinlägg men det funkar inte att ladda upp, så svaren kommer här

1. I prottokollen från NM, skrev domarna kommentarer och på vilket språk? 
2. Vad är det viktigaste du vill få till på tävlingen nu i helgen? 
3. Hur länge kommer du fortsätta på ponny? 
4. Är det viktigt för dig att ha stövlar, hjälm, kavaj osv. med märke? 
5. När du får höga resultat (som typ 72%), blir du jätteglad eller är det som vilket resultat som helst?

1. Det var exakt som i Sverige fast det stod på Engelska.
2. Så bra ritter som möjligt med höga % som gynnar laget! Annars är det viktigt med känslan men nu satsar vi  laget och det gäller att få poäng, gärna högs tack ;) 
3. Oklart, har tankar på att behålla och sälja. Svårt!
4. Nej absolut inte dock håller oftast märkesgrejer längre. 
5. Jag blir såklart jätte glad eftersom att det är det jag strävar efter hela tiden :)

Tycker du Erwin är en fin ponny ?

Ja, jag tycker att han är jättefin som rör sig bra. Häftigt att Sundby har så fina ridskolehästar.

Hur började du tävla dressyr? =)

Min första ponny slängde bara av mig och vägrade på hinder så jag satsade mer på dressyren ;) 

Vilken tävling är du mest nöjd med och vilken tävling är du minst nöjd med i år? Med vänlig hälsning, Julia!;)

Mest nöjd med är NM och Ungern, jättekul att få till bra ritter och representera Sverige på bästa sätt. Minst nöjd med är Eskilstuna och Segersta, jag red som en kratta!! 


Hur gammal vr du när ni köpte oj oj och hur gammal var han!

jag var 13 år.Oj Oj var 10 :)


Hur stor blir Messi? 

Han blir ca 90-100 cm.


Hur många hästar har ni och hur hinner du med skolan när du har så många;) 

Hemma i stallet är det Oj Oj, E-type och Messi sedan är jag ju mycket på Brolöten. Allt handlar om planering och vilja! :) 


Glömde ju, vem fixar din design?:)

Det är Frida Axelsson. En tjej som jag lärt känna på Brolöten, hon är superduktig!


Hur tänker du kring Oj Oj, kommer han säljas snart eller kommer ni satsa på medalj nästa år på SM även om du inte kan tävla internationellt? 

Tyvärr så har jag inget svar, dyker det upp en duktig mindre tjej till Oj Oj som passar bra så ... Men han är inte till salu just nu. 


Hur går det för Phaffe?!

Bra! Han står hos sin ägare på Strömsholm :)


Vad kostade dina stövlar? Är du nöjd med dem? 

5000kr är jättenöjd, de ger bra stöd!


Hur laddar du upp inför en tävling? 

Ojojoj det är fokus som gäller. Jag laddar väldigt mycket, allt ska gås igenom i huvudet.

Tips om hur man jobbar upp sitsen? Att få stadiga ben men inte klämmande, vill kunna sitta så still som möjligt men tycker att de är jätte svårt 😊 hur gör du?

Bort med stigbyglarna! Det hjälper mig massor att slut klämma. Hårda vägen ;)


Hej, 

Undrar vilken sadel du rider i? Erfarenhet av Childericsadlar, funderar på att köpa en sådan. Vad tittar du på hos en ungponny? 

Lycka till!

Tack! Jag rider i en equipe på oj oj och E-type har en amerigo. Min equipe är super skön! Emelie har childeric och de ser otroligt sköna ut har dock aldrig ridit i en själv.


Varför har du inte laddat upp några bilder från dina ritter i ungern? 

För att Elin inte var med, alltid Elin som fotar och filmar, pappa hade fullt upp med att hänga med :) haha

om du ska sälja ojoj vilken prisklass tror du han kommer ligga i? 
vilka tror du vinner lag sm i helgen? ska bli jätte kul att följa er lycka till!

Han kommer vara dyr, han har allt man söker efter, otroliga gångarter och älskar att tävla. Så svar, dyr...
Jag tror  Willands, sär ö och Årsta!:)


Vad använder du för sadelgjord till oj oj ?;) 
har du alltid (sen du fick egen ponny ) tränat för Emelie ? 
Hur mycket och vad för kraftfoder äter dina hästar ? 
Har du något tips hur man ska tänka/göra för att fortsätta rida inne på banan ?;) blir tyvärr lite kortslutning i min hjärna :/ 
Hejar på er i helgen , ni är bäst !! :D

Jag har en vanlig syntet gjord, funderar på att skaffa en som ser ut som en hopplatta med sugploppar hahah luddig förklaring med hade en sådan på Prim och var super nöjd med den!! 

Ja jag har alltid tränat för Emelie :) 

De äter Hippo Bas Basic, betfor, miniraler och ibland får de även havre vid behov. Oj Oj äter 1 1/2 kg kraft + betfor per dag. Sedan 4 kg hö.

Det gäller att fokusera på dej och din häst släppa allt runt om. Jag brukar tänka Elin och Emelies röster inne på banan. 

Tack snälla!! :D

Vad är din åsikt om hjälptyglar och rider du på det själv? När, hur och varför? ;) 
Om du fick ändra en sak på E-type och Oj Oj, vad skulle det vara? 
Hur hinner du med att rida hästar på morgonen haha? Börjar du senare på dagen eller går du upp klockan fyra typ? ;D 

Hjälptyglar kan vara bra om man använder det på rätt sätt, annars förstör  det mer än vad det hjälper. Ja jag kan ta hjälp av hjälptyglar vid behov.
E-type skulle vi ändra hans klumpighet hahah! Oj Oj hans otålighet, han tycker jag är lite långsam ibland! ;) 
Jag åker hemifrån halv 8 så tidigt blir det, men en dag i veckan har jag special idrott på fm så jag tränar för Emelie dom dagarna :)

Vad har du för sadel?Den ser jätte skön ut. 
Vad är det för märke på dina ridstövlar?Var ifrån köpte du dom? 
Tävla ponny eller storhäst? 
Ska du ha någon mer häst eller ponny? 
Vad har du för sadelutprovare? 
Vad heter er massör ni har till era hästar?Hon verkar vara jätte bra. 
Hur mycket foder och hö äter Oj Oj per dag?

Det är en Equipe sadel. 
Dom är ifrån ridingboots.
Ponny är kul med alla vänner och meeting, stor häst är kul att komma ut på mer nu och lära sig den biten. 
Jag kommer inte ihåg vad hon hette, men hon var utbildad och återförsäljare för olika märken. Om ni ska ta hjälp gör det av en bra utbildad utprovare, annars kan det bli mycket bekymmer. 
Vår massör heter Kattis Wallman hon är grym!! Om ni behöver hjälp så kontakta henne :) 
Foder har jag svarat på högre upp! 


Hej lina! Jag undrar om du ska ta över E-Type sen eller kanske ta över Valle?? Hur länge ska du ha kvar oj oj sen?? 
Stora kramar josefine😊

Hej! Jag kommer inte ta över varken eller Valle men jag har turen och äran att få jobba och tävla dessa hästar :) somsagt är det oklart med Oj Oj just nu! 
KRAM


Vilken är den finaste ponnyn inom varje kategori b,c,D?

B Brodals Misrtal
C Oj Oj
D Finns många så kunde inte välja en ;)
Valentine, Dicaprio, Lyckes Chester, B Capriol

1. Bästa D och C ponny ryttaren? 
2. Kommer du ta kort i helgen? 
3. Hur är sammanhållningen mellan er i laget? Är ni nära vänner?

1. D Amanda Svanberg
C Linnea Holmgren båda två lyckas på många olika hästar! 
2. Absolut! 
3. Den är bra, vi är absolut vänner :) 


Letar ponny, har du något tips på vart man kan vända sig utöver hästnet osv? :)

Jag har hittat hästar via Hastnet, Tidningen Ridsport och genom kontakter, tränare och annat :)








1 Kommentarer till "Svar på frågestund!"

Anna Skriver:

Hur tänker du när du ger honom så lite grovfoder och så mycket kraft? Rädd för att han ska bli tjock? Hur delar du upp den lilla högivan? Hästar är ändå skapta att tugga 18 h dygn vilket din ojoj är långt ifrån att få göra. Trist :-( bara en fråga, gillar din blogg! Lycka till i helgen och vinn allting som ni brukar göra! Kram :-)

Svar: Hej! Just nu har han bantat då han fortfarande går i stora gräshagen 9 tinmar per dag så tuggar han hela dagarna. Men det är bara nu denna vecka då han var för tjock. Men sjävklart så ökar vi på snart. Sedan får han Hö hela tiden i sitt slowfood nät på tävligen när han står på box dygnet runt.
Lina Dolk

2013-11-03 | 09:38:02





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0