lätt i handen

Fråga: Skulle du inte kunna tipsa på ultramegabra övningar som lösgör men samtidigt får igång bakkärran. 
Min egna ponny kan stundvis hänga läskigt mycket i handen, så jag vill gärna ha tips på hur jag kan få bort det! ;)
Tack för en grym blogg ;D
 
Svar: När hästarna är tunga i handen beror det oftast på att man själv tar för mycket i handen och inte driver igång dom. Jag burkar alltid tänka när jag rider fram: 1. framför skänkeln 2. formen
Och är hästen framför skänkeln och man har bra kontakt så kommer formen av sig själv när de arbetar bakifrån. Det gäller att verkligen se till att hästen bär sig själv så man liksom hela tiden lyfter upp handen lätt och lättar av i tygeln så hästen är tvingad till att bära sig själv, annars blir den framtung och hamnar på bogarna.
 
Jag gillar att rida över bommar så hästen får lyfta på bena och vara kvick, en bra övning för dig tror jag =))
lycka till!
 
 


0 Kommentarer till "lätt i handen"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0