skänkeldöv

Fråga: Hej lina. Har du något tips hur man kan förbättra hästens framåtbjudning? Min ponny har en tendens att bli lite skänkeldöv, spelar ingen roll hur mycket jag sparkar.. Så irriterande! Spö är något jag gärna undviker men sporrar rider jag med. Kram
 
Svar; Hej!
Det är just det du skriver " min häst blir lite skänkeldöv hur mycket jag än sparkar"  som är felet. Hästen struntat i en fullstädnigt om man sitter och hackar med bena hela tiden, utan den ska ta skänkeln lätt och bjuda framåt utan att man behöver sparka.
 
Det gäller att man är noga ifrån början när man joggar fram att man inte tar hand och skänkel samtidigt, då säger man båda gasa och bromsa, utan vara noga med hur du verkligen ger dina hjälper.
 
Emelie är väldigt hård med att man inte får göra det felet, hand och skänkel samtidigt då blir hon sur på mig ;) Men jag har lärt mig att sluta med det. (nästan jämt;))
 
Du får kanske börja om ifrån början, när du rider lägg till skänkeln och bjuder hästen framåt direkt så överdriv med beröm, sedan fortsätter du så till hästen förstår vad  du vill få utav att lägga till skänkeln. Men kläm aldrig utan en snabb skänkel och sedan bort med den.
 
Se även till att du alltid först ber om framåtbjudning med en liten hjälp och tar den inte skänkeln då så säger du till mera. Upprepa den övningen. Jag brukar i balnd i skitten lyfta bort bena rakt ut för att se om hästen reagerar för att jag lyfter bena, svarar den snabbt framåt så klappar jag massor. Jag behöver inte ens lägga till bena utan bara testa genom att lyfta bort bena.
 
Även ifrån marken att hästen flyttar sig när man lägger fingret till och att den faktiskt har respekt för dig. Men glöm inte variera tärningen, englad häst springer på bättre :)
 
 


0 Kommentarer till "skänkeldöv"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0