gummisnodd

Fråga: Hur ser du användandet av hjälptyglar? Bra eller dåligt? Är själv lite inne på att prova gummisnodd på min ponny då hon lite orolig med huvudet om jag inte gör exakt rätt, tänker att jag då inte behöver tänka lika mycket på formen och rida mer med sätet... :)
 
Svar:
Gummisnodd tycker jag är  bra att använda på hästar som är oroliga med huvudet. Då hästen får känna med ett jämt stöd hur det ska kännas när den mjuknar i nacken och halsen och kommer mer till en avslappnad stabil form och då förstår den säkert att det är mycket skönare att gå med rätt form istället för att slå med huvudet oroligt. Det är ju inte frågan om att rida i 60 minuter på banan utan detta sker kortare stunder och ska bara visa vägen till rätt arbete.
 
Samtidigt som ryttare får känna hur det ska kännas med ett jämt stöd och man endast kan fokusera på att inverka rätt. Ha någon med dig som ser till att gummisnodden sitter rätt och inte är för hårt inspänd! Däremot ger den lite falsk känsla då hästen knäpper av lite och inte går in med rätt stöd hela tiden, men i ditt fall där hästen är olrolig och slår med huvudet ser jag inga problem med det.
 
Vad tycker ni läsare om att använda gummisnodd?
 
 
 
 
 
 


1 Kommentarer till "gummisnodd"

sara Skriver:

tycker också att gummisnodd är bra med oroliga hästar.

2013-09-19 | 20:28:29





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0