skritt

Fråga: Hej!
Min c-ponny candrah springer iväg mär jag ska korta tyglarna. Det är både på banan och hemma.
Hur ska jag göra för att hon inte ska springa iväg?
Kram
 
Svar; Hej!
Först och främst har du kollat munnen? Verkar nästan som att den flyr så som du skriver, den kanske har något i munnen som ger obehag? Tandläkare skulle jag börja med om jag hade detta problem så man inte rider på en häst som har ont.
 
Annars skulle jag se över utrustningen, kanske hästen inte gillar bettet du rider med? Att rida med rätt saker på frisk häst är a och o i alla lägen innan man kan träna dom rätt.
 
Sedan gäller det att handen ska vara mjuk och gå med hästen så man inte blir hård och stum, då struntar hästen ännu mera i den på ryggen. Om hästen är svår att korta tyglarna på se till att den tänker på annat, att korta tyglarna på rakt spår leder nog till att din häst bara springer? Jag skulle flytta den lite med skänklarna och sätet för att se till att fokuset läggs på mig redan då, sedan skulle jag göra mycket övergångar just för att få hästen lydig och att den ska veta att det är jag som styr passet. Skritta på volt, gör sepentiner , flytta den åt sidan, skritta över bommar gör saker hela tiden så du inte bara hamnar på rakt spår utan avled det hela. När du skrittar fram hästen kanske det är ett bra tips att göra det avsuttet och att du tränar att hästen ska stanna direkt när du stannar och gå fram när du gör det, lydnad lydnad lydnad. Men glöm inte beröm direkt den gör minsta rätt, det kommer man längst på.
 
Lite tips, hoppas något funkar!=)
 
 
 
 


0 Kommentarer till "skritt"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0