Slappna av

Fråga:Stort grattis! Har du några tips till en som blir stel och spänd och inte rider ordenligt på banan? Hur tänker du innan du ska in på banan? Hur lägger du up framridningen? :-) tacksam för svar!
 
Svar; Tack snälla!=)
Nu utgår jag ifrån att det är du själv som blir nervös när du tävlar och inte hästen.
 
Skriv upp några dagar innan vad det är du vill uppnå med tävlingen, vilka röresler du tycker är svåra och hur du ska rida dom för att göra dom bäst. Jag brukar skriva upp Emelies ord så jag har dom med mig.
Sedan läser jag igenom det innan tävlingen och påminner mig själv hur jag ska rida, som en träningsdagbok!
 
På tävlingen vet jag exakt vad som ska gälla, exempel:
14.00 framme på tävlingen, anmäla och kolla in banan och framridningen
14:50 Lasta ut, borsta och linda se till att man är riktigt stilig "kan man inte vinna kan man alltid vara snyggast ;) "
15.05 Hoppa upp på hästen
Rider fram i en rund och mjuk form, kollar igenom gas och broms och får igenom det lösgörande arbetet, cirka 15 min innan start tar jag upp hästen till tävlingsformen och sätter lite tryck i gångarterna
15:45 Start! Fokus på endast dig själv och din häst.
Är du nervös se till att andas ordentligt och slappna av, hästen känner om du är stel. Du tävlar för dig och själv och ingen annan.
 
När du sedan får resultat läs igenom noga vad domaren har för kritik och ta åt dig av det, alltid bra att låta sin tränare ta del av det också så man vet vad som det behövs tränas på till nästa gång.
 
Viktigast av allt, ha roligt med din häst <3
 
 


0 Kommentarer till "Slappna av"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0