plus/minus

Alla hästar har olika förutsättningar och olika saker de är bra på samt saker som behöver tränas upp. Precis som oss ryttare.
 
E-type-
Han är en häst som har lätt för sig i framdelen och rör sig rätt trevligt där, däremot är bakdelen mycket svagare och det gör att han ibland blir väldigt hänigig i handen och tung. Men då får man rida igång bakbena, många övergångar och se till att HAN bär sig själv utan hjälp ifrån ryttaren. För börjar man hjälpa honom att bära sig är det kört, han måste bära sig själv och det blir bättre och bättre. Men jag som ryttare måste verkligen se till att han tampar under och är lätt i handen och snabb med skänkeln. 
 
Oj Oj-
Har väldigt lätt för alla rörelser, och bra gångarter. Han har vi jobbat väldigt mycket med skritten som var ett problem när han kom till mig för tre år sedan, vi sjönk väldigt mycket i skrittdelen på tävling och tappade massa poäng. Det gäller att få honom att skritta på och slappna av, han kan vara lite spänd i skritten och nästan trippa fram. Men det har blivit mycket bättre och nu får vi till det på tävling också (nästan jämt ;))
 
Jouleen-
Går naturligt i den höga formen och är lätt i handen. Däremot lite svår då hon ibland hamnar bakom lod och smyger in utan att jag märker det.. Men nu har ni sett som jag skrivit mycket om kommit på hur vi ska göra just nu, lång och låg form så hon får sträcka ut halsen och stretcha överlinjen. Galoppen jobbar vi hela tiden på att få henne komma upp med i sprången och sätta under sig mera. Hon är alltid glad och taggad för träning och det är superbra egenskap hon har.
 
 
 


1 Kommentarer till "plus/minus"

Siri Skriver:

Hej Lina! Först måste jag bara säga (skriva ;)) att din blogg är hur grym som helst. Klickar in här fleera gånger om dagen och älskar att läsa om dig och dina hästar. Du är även en galet duktig ryttare som jag verkligen ser upp till. Men nu till min fråga:
Jag rider och tävlar just nu min kompis ponny i dressyr. Han är tävlad upp till reg. LA med goda resultat men utbildad upp t.o.m FEI. Han kan därför det mesta. Jag har inte ridit honom så länge och har nyligen hittat knapparna och börjat komma till ordentlig ridning på honom. Men jag har stött på ett problem som jag ser som ett ganska stort hinder i vår utveckling. Trots att han har blivit piggare och finare under tiden jag har ridit honom är han fortfarande lite nonchalant för mina hjälper (främs framåtdrivande) och tar dem inte så bra. I t.ex. enkla byten saktar han sällan av till skritt direkt utan travar gärna något steg före och i den nya fattningen tar det några sekunder innna han kommer upp igalopp igen. Detta trots att jag noga förbereder både av och igång sättningarna. Även i ökningar har jag svårt att få fram honom ordentlig och f honom att länga på steget.
Har du några tips för att få honom mer lyhörd och kunna rida med mindre hjälper?
Svara gärna i ett inlägg eller i ett mail :)

Svar: Svarar I inlägg! =)
Lina Dolk

2014-02-02 | 13:58:18





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0