ojämn

Fråga: Hej Lina! Jag har en ponny jag tävlar på la:p1 nivå. Ska debutera fei inledande inom kort. Köpte ny sadel för ca. 2 månader sedan och nu har den anpassat sig lite mer till honom och måste stoppas om. Sadeln är helt ojämn i bossorna och för ca. 1 månad sedan började han kännas jätte ojämn. Han puttar över mig till vänster, välter in på vänster skänkeln och vill inte ha en jn kontakt på vänster. Att rida i höger varv känns överlag lättare men en vänster öppna känns lättare då han "lurar" genom att bara ställa.... Sadeln ska stoppas om om 2 veckor. Jag ska gå timmen naprapat om 1 vecka och hästen masseras var 3:dje vecka. Vad kan jag göra för att få honommed liksidig?!! Rider med min hoppsadel nu som ligger bra.

Svar: Hej! Vad kul att du snart ska debutera svårare klass än vad du brukar göra, tummen upp!

Jag skulle ta hjälp först av en duktig equiterapeut istället för en massör då de jobbar olika (iaf de jag varit med om) Jag tycker att en equieterapeut mer jobbar med att ”fixa till" ojämnheter som behövs och en massör gör det mer skönt för stunden. Men alla har vi olika uppfattningar, jag tycker man kan jämföra dom som att equiterapeut är en mänsklig sjukgymnast och en massör är en massör haha ;) Dock är båda bra inte så jag menar, men jag tror du får mer hjälp om du vänder dig till en equi.

 

Jag tror inte du kan göra så mycket själv utan jag tror hästen lurar dig lite för att den helt enkelt har ont/ är sne som behöver rättas till först. Kanske inte är den nya sadeln alls något som passar?Jag skulle avbryta träningen och göra en check först innan man börjar med övningar.. Annars är skolor väldigt bra att träna på trekvartslinjen så du inte alltid gör öppnan på spåret, för du känner mycket tydligare hur hästen skjuter ut eller är vinglig när man kommer bort ifrån väggarna som man tar lite stöd av. Jag har börjat göra alla min öppnor vid sidan om spåret just för att känna ordentligt och parera upp skolan som jag bör alltid göra men istället fuskar jag lite med hjälp av väggen..

Hoppas det löser sig för dig!

 

 



2 Kommentarer till "ojämn"

Anna Skriver:

;) Fina Phaffe
Ännu viktigare med välsittande sadel på känslig häst :)

2014-01-05 | 20:36:46
Elsa Skriver:

Min ponny var fräck med just samma sak. Vägrade ställa sig och gick på sniskan. Vägrade ta stöd på ytter och gick utåtställd ist. Han sköt medvetet över mig till andra sidan. Vad hände? Jo, jag tänkte ju inte så mkt på det. Försökte få honom rättställd. Inte mer med det ... MEN, sedan påpekade min tränare på att jag höll händerna ojämt. Inte alltid lätt att se sådana småsaker själv. Jag hade inre handen nästan vid magen och över manken. (kompenserade att göra det omedvetet för tänkte inte på att jag satt snett.) Detta ledde till att jag låste sidan. Hur mycket jag än försökte ställa honom så var det mig det var fel på!;) Mitt tips är alltså att kolla över hur du sitter och sitt rakt! I det jobbiga varvet var stark och trampa ner inner ordentligt så hästen inte kan skjuta över. Kolla över händerna. Om du ska ställa så gör tygeltagen utåt istället för mot magen/manken. Så du inte omedvetet låser. Lätta, ge eftergift så du inte bär hästen i inner. Jag fick rida med längre innertygel ett tag så jag inte låste. Var skitjobbigt i början för min ponny försökte skjuta över men jag satt emot. Var uppmärksam o ge dig inte för det är bekvämast så. Hästen är starkare i en sida verkar det som. Rid verkligen igenom den jobbiga sidan ordentligt. Min ponny skjuter inte över på samma sätt längre men det är inte perfekt än. Lycka Till!

2014-01-06 | 18:25:12





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0