Resultatet av oplanerat!

När jag hoppar upp på hästryggen så har jag alltid en plan på hur jag ska lägga upp passet. Den planen saknades lite på E-type idag vilket resulterade att det blev dålig ridning ifrån min sida. Jag red inte punkt till punkt, började på andra övningar innan jag var helt nöjd med den jag höll på med. Vi fick andrig flytet. Då skrittade jag ett varv och tänkte igenom vad jag gjorde för fel och hur jag skulle rätta till det. 

Jag började med öppna innanför spåret som jag måste träna mycket på med E-type. Det blir gärna skänkelvikning istället då rumpan åker ut mot spåret. Innanför spåret känner man så tydligt hur ostabilt det blir när man imte har ytterhjälperna med sig. Så istället för att han skulle gå och trycka mot min ytterskänkel så sa jag till en gång stället för 10 och se så bra det gick sen! Det gäller att vara ärlig mot sig själv och tänka efter ifall man fick en bra reaktion, man måste också vara mer konsekvent. Han blev i vilket fall riktigt fin sen.

När jag sen hoppade upp på Oj Oj hade jag en plan. Mycket lösgörande och lågform. Han skulle även gå i de små stegen med kvicka ben. Han gick som en klocka hela passet!




4 Kommentarer till "Resultatet av oplanerat!"

Cornelia Skriver:

Måste bara säga att du är en fantastisk förebild! :)
Kram!

Svar: Tack snälla, kul att höra!
Lina Dolk

2014-01-02 | 18:48:45
Blogg/Hemsida: http://taggadressyr.blogg.se
Maria Skriver:

Vad är det för hästar du ska provrida? Hur tänker du kring vad hästen kan, pris, ålder, storlek, tar du hjälp av Emelie eller bara Elin och din egen känsla? Lycka till i jakten :)

Svar: Svarar i inlägg :)
Lina Dolk

2014-01-02 | 21:05:38
Mia Skriver:

Har du noen formening om hvordan man skal gå fram for å utvikle et bedre trav på en hest som har korte frambeinssteg i travet? Altså å "lage" et bedre trav.

Svar: Använd dig av bommar! Jag tycker det är super för att få hästen att länga på steget och ta i mer uppåt.
Lina Dolk

2014-01-02 | 21:11:57
Clara Skriver:

Hej! Jag läser ofta din blogg för att få inspo då jag tycker du är jätteduktig och driven!
Kan inte du svara hur höga är alla dina hästar som du rider och hur lång du själv är? Tycker du skillnaden storleksmässigt på hästarna märks mycket vid ridning eller inte?

Kram och Tack för en bra blogg!

Svar: svarar i inlägg!
Lina Dolk

2014-01-03 | 13:04:38
Blogg/Hemsida: http://www.elmquist.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0