storleken

Fråga: Hej! Jag läser ofta din blogg för att få inspo då jag tycker du är jätteduktig och driven!
Kan inte du svara hur höga är alla dina hästar som du rider och hur lång du själv är? Tycker du skillnaden storleksmässigt på hästarna märks mycket vid ridning eller inte?
Kram och Tack för en bra blogg!

Svar: Hej! Kul att du blir motiverad av min blogg :D

Jag är cirka 160 cm alltså inte så jättelång men det är ju bra eftersom jag har min c-ponny kvar ännu. Oj Oj är 138 cm, E-type är 167cm så det är ju en rätt stor skillnad på dom. Men eftersom jag har haft turen och möjligheten att rida så pass många olika hästar som jag har haft i träning och även de jag får rida på Brolöten så tycker inte jag att storleken är någon ”big deal”

Visst är det lättare att rama in Oj Oj runt mina skänklar och få han att spåra ordenligt mot vad det är med E-type. Men E-type är det lättare att sitta snyggt och prydligt på just för att han gör allting lite större och man liksom hinner med mera i den rörelsen än på ponny där allting är lite mindre och lite snabbare. Dock så har ju Oj Oj riktigt bra gångarter men jag sitter bättre på storhäst än på ponny.

Det som är svårare på storhäst är att verkligen se till att inte få hästen i handen och se till att den arbetar med bakbena utan att man bli klämmande. Man måste vara lite mer teknisk i sin ridning på större hästar då de struntar fullständigt i en annars. Och om jag klämmer på E-type då blir han sur och gör livet lite mer besvärligt för mig på hästryggen ;)

Annars är mitt råd till alla, rid alla hästar ni kommer åt! Spelar ingen roll vad de kan, man lär sig något av alla och man utvecklas enormt som ryttare av att rida flera hästar. Och då blir heller inte övergången ifrån ponny till häst någon större sak.

 

Dessa fyra har jag ridit på två dagar, och den jag provred. Olika hästar gör mig bättre!

 
 


3 Kommentarer till "storleken"

Julia Skriver:

Måste bara fråga vartifrån ditt träns till Ojoj kommer ifrån? :)

Svar: hööks! =)
Lina Dolk

2014-01-04 | 09:57:57
Anonym Skriver:

Jag undrar hur du lägger upp träningar! Hur tänker du inför träning/tävling och hur lägger du upp en vanlig/tävlings vecka?

Svar: svarar I inlägg =)
Lina Dolk

2014-01-04 | 10:19:06
Erika Andersson Skriver:

Vilken fin fleecé, måste få fråga vad det är för märke? Schockemöhle? Jätte fräsh verkligen :)

MvH Erika Andersson
www.eadressyr.blogg.se

Svar: svarar I inlägg =)
Lina Dolk

2014-01-04 | 17:02:57
Blogg/Hemsida: http://eadressyr.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0