Svar på frågor

Svar på frågorna
 
Fråga:Har du några andra intressen än bara hästar?
Vilken är den bästa tävlingsplatsen du har varit på?
MVH Madde =D
 
Svar: Mjaa. Hästar är ju liksom mitt allt, men klart jag gillar att umgås med kompisar. Tränar även innebandy när tid finns . Träning är mitt allt ;)
Jönköping tycker jag har bra tävlingar.
 
Fråga: vad har ni för bilar att dra trailern med?
Svar: elin har en vit Ford kuga och mamma en svart Audi Q5.
 
 
Fråga: kommer du sakna ponnytiden när Oj Oj är såld ? Tycker du att det är lika roligt att rida storhäst som ponny eller tycker du något är roligare?
 
Svar: ponnytiden är väldigt roligt på sitt sätt, man träffar sina vänner på nationellatävlingarna och det känns som en liten familj som ses ;) tycker inte att det är samma stämning på storhästtävlingarna, där sköter alla sig själva och inte samma umgänge.. På både gott och ont ;) 
Ponny är ju superroligt att rida, Oj Oj och jag är tajta som tusan och jag älskar honom. Men nu ska det bli kul att utvecklas vidare eftersom jag nått den högsta nivån.


 
Fråga: Jag har en 7årig c-ponny som inte blivit dressyrriden, förens när han var 6år då han kom till mig så han är lite efter men väldigt fin och sammarbetsvillig i dressyren/ markarbetet. Jag behöver tips på övningar som stärker ryggen om du har några?
 
Svar: kul att du sitter på en lovande ponny. Skynda långsamt och bygg upp styrkan och konditionen först. Ut och klättra med hästen det är bra för ryggen och rid över bommar. Träna hästen i låg form så den arbetar ordentligt bakifrån stärker hästarna också. Gymnastikhoppning är också bra, varierad träning är det bästa för att stärka hästen :) 
 
Fråga: tack för att du gjorde som jag ville. :) vad är dina mål för i år? Har du fått några i intresserade till Oj Oj?
 
Svar: så lite så :)
Mina mål med hästarna
Jouleen: Kortsiktigt är att hitta knapparna med varandra, förbättra galoppen som är svag just nu och börja befästa lite rörelser, allt måste bli bättre än vad det är just nu, men hon har det i sig. Långsiktigt mål är att om det går bra med träningen att kvala till junior SM. Nästa år höjer vi ribban. 
 
Oj Oj: han är till salu, och jag hoppas någon mindre ryttare tar över honom. Annars om han är kvar ta medalj på SM och hålla hög nivå på nationella tävlingarna.
 
E-type: kvala till Msv B som vi nu gjort redan och sedan rida Msv b på 68% innan årets slut. Nästa år junior SM.
 
Jag: bli mer teknisk och lite snabbare i mina hjälper.
 
Fråga: fick du med någon utrustning med Jouleen?vem betalar för täcken och utrustning till hästarna?
 
Svar: jag får ta över hennes träns, så det är bra så vi slipper byta allting nu direkt. 
Jag betalar i den mån jag kan, annars är Elin snäll och hjälper mig med nya saker. Mamma och pappa sponsrar ibland också.
 
 
Fråga: ska man köpa lite för höga stövlar eftersom de sjunker? Bra blogg <3
 
Svar: Ja alla stövlar sjunker lite, så ta lite längre skaft. Det kommer göra ont i början men sedan sitter de som en smäck ;) tack snälla!
 
Fråga: Vilka är de bästa dressyrstallarna runt om i Stockholm?
 
Svar: oj ingen aning faktiskt, har ingen koll alls. 
 
Fråga: hej! Jättefin blogg!
Har du sponsorer ? (Då det kostar mycket att tävla osv) hur kom det sig att det var dressyr du ville hålla på med? Kram :)
 
Svar: Hej!
Jag har MaskinCenter i Sparreholm som sponsrar mig ibland med lite kläder och utrustning. 
Sedan Kvalité Häst och Hund i Flen där jag blivit en av deras sponsorryttare, vilket innebär att jag har rabatt i butiken samt att de även kommer sponsra med vis utrustning.
Jag brukar själv jobba in lektioner så jag kan träna ännu mera, samt att jag nu kommer träna/tävla en ponny som jag tar betalt för, de pengarna går oavkortat till ridningen.
 
Flens event och nöje sponsrar med 5000kr till träning, de pengarna kommer tills sommaren. 
 
Jag började nog med dressyr eftersom jag var med Elin på Brolöten när jag var liten, svårt att inte bli intresserad av dressyr där ;) hade även en ponny som inte ville hoppa haha.
 
Fråga: när man vill kvala till nationellt i tex la:P1 hur går det till ska man meddela arrangörerna det när man anmäler eller säger man till i sekretariatet eller man kanske inte behöver säga till alls? Hur har du gjort?
Har det blivit så att man inte längre får ha stora loggar på utrustningen och kläder? Eller inga alls?
 
Svar: nej det behöver inte meddela att försöker kvala.
Däremot när du har anmäler till nationellt vill de veta vart du kvalat, datum och resultat. Det kan du skriva i tdb på anmälan under övrigt, sedan är det alltid bra att skriva ut resultatlistan och ha med till tävlingarna så du kan visa upp det om någon frågar.
 
Ja det är regler på hur stora loggar man får ha, kolla i TR det står väldigt bra där :) lycka till med kvalet!
 
Fråga: har du tips  hur hårt/löst man ska Linda är alltid rädd för stt jag ska Linda för hårt för löst :) (lindning vid ridning)
 
Svar: Ja det är viktigt att man har koll på hur man ska göra, annars är det bättre att använda sig sv skydd.
Man ska ju ge ett bra stöd men man får inte dra åt för hårt. Se till tt det sitter bra och stadigt. Be alltid någon som kan Linda kolla efter du gjort det så kommer du lära dig snabbt om vad som är rätt :)


 
Fråga: Hur gick det med ponny du skulle "provrida"?
Hur får du Oj Oj så vit? Eller är han helt enkelt inte en skitgris? ;)
Hur är Emelie att träna för?
 
Svar: Ponnyn gick bra och jag kommer fortsätta träna och sedan tävla den. Den passade mig bra =) Den är inte till slau utan jag ska utbilda den lite då ägaren till ponnnyn är bara 8 år och ponnyn är lite "för bra" att endast lullrida eller vad man ska säga. Lyxproblem ;)
 
Haha nej Oj Oj är inte renlig av sig, men jag tävttar han ordentligt två gånger med schampoo vid badning då får man rent allt =)
 
Emelie är världens bästa tränare, hon är aktiv, puffar en framåt, vill mycket och bäst helt enkelt. Vill aldrig sluta träna för henne.


 
Fråga: Vad är bästa tipset för en ponny/häst med dålig bjudning?
Om Oj Oj inte säljs innan SM ska du då starta SM med honom?
Vilken är den högsta/lägsta procent du fått med Oj Oj och E-type?
 
Svar: Bästa tipset för att jobba fram bjudningen är att rida utan spö och sporrar, komma åt hästen för sätter. Samt att se till att man inte klämmer hästen utan att den blir snabbare för skänkeln.
 
Fråga: Vad tycker du om att din lagkompis Ella Vibke har fått Jarno?
Svar: Jättekul för Ellas del såklart, ska bli roligt att se dom tillsammans på banan sedan. Håller tummarna för dom två. Amanda visade ju att Jarno är en topp-ponny!
 
Fråga: Hur länge har du ridit?
När fick du din första ponny?
 
Svar: Har "ridit" framför Elin/Emma när  jag var 2 år ut i skogen på deras hästar.
Fick min egna ponny när jag var 3 år, ärvde Elins b-ponny Viggen =)
 
Fråga: hur många läsare har du?
Svar: det ligger över 1100 unika om dagen sedan över 2000 sidvisningar. Men vill locka fler läsare så ni får gärna tipsa om min blogg :)
 
Fråga: ska du starta något med Oj Oj?
Svar: ja det ska jag, är anmäld till nationell i Fagersta början på mars. Men som sagt jag ser helst att han blir såld, så en mindre ryttare får ta över stjärnan.
 
Fråga: vad är det bästa med att rida?
Svar: att man kommer ett djur så otroligt nära, sedan är det häftigt att få en storhäst på över 500 kg att samarbeta tillsammans med mig. Ingen dag är den andre lik :)


Fråga: 
 Varför fastnade du för just Jouleen? 

Hur gick det med ponnyn du kanske skulle rida och tävla? 
Vilken av hästarna som går VM och OS och sånt tycker du är finast? 
Hur många rosetter har du? 
Vad är dina styrkor samt svagheter som ryttare? 
Svar: Hon är posetiv till arbete och har en trevlig inställning. Gillar henne mer och mer för varje dag.

 
Ponnyn kommer jag fortsätta träna :)
Alltså jag tycker det finns så otroligt många fina hästar på världsrankningen så svårt att säga just en, men Tinnes Anton gillar jag mest bland de svenska.
Jag har många rosetter, vet inte hur många men många:)
 
Mina styrkor som ryttare är att jag kan visa upp hästar bra, har en bra känsla tror jag. Min svagheter är att jag vinklar fötterna utåt och att jag måste bli snabbare i mina hjälper.

 
Fråga: Hej! 

Jag undrar vem som har varit svårast att tävla mot under detta året som varit på ponny? 

Finns det någon bland juniorerna som du tror/vet blir svår att tävla mot? 

Tycker du att ojoj har förändrats något under dessa år du haft honom? 
Mvh, 
Matilda

Svar: svårast att slå på tävling var nog Linnea Holmgren, de levererar oftast väldigt stadiga ritter och gör sällan misstag.

Sofie Andersson har jag stor respekt för bland juniorena, rider väldigt bra och sitter på fin häst.

Oj Oj har blivit mer jämn och har blivit bättre i allt tycker jag. Men han är i sin bästa ålder nu så det finns nog ännu mer att hämta :)

Fråga: Vad är det i ridningen som driver dig framåt? Vad tror du är det som fått dig att lyckas i så ung ålder? Har du något tips för att jobba upp självförtroendet inför tävling? :) 

Du är sann inspiration! :D

 

Svar: Jag älskar att träna och det gör mig inget att vara i ridhuset 4 timmar efter skolan, jag har suget hela tiden att bli bättre. Att jag har det här drivet är för att jag är på Brolöten, man blir mentalt inställd på allt som krävs för att lyckas. Mitt tips att ha självförtroende är att släpp omgivningen, alla är så upptagna med sig själv så ingen reagerar direkt på andra. Du har dina egna mål och ingen annan ställer krav på dig än du kom väl förberedd. Tävla är så otroligt roligt :D 
Kul att höra, tack!

 


 
Fråga: Hej! 

Har du haft någon pojkvänn och är du intresserad av att skaffa en? Tycker du att det är tråkigt att du aldrig kan följa med och festa med de andra i din ålder? 
Kan du nämna de 5 bästa och 5 sämsta täclingsplatser du varit på? Har du något tips på vart man kan tjäna ihop lite extra höga poäng i FEI programmen? Roligaste ponnymeetingsen? 
Lycka till med Jouleen :)

Svar: mjo jag har haft en pojkvän men det var inte något längre och seriöst, hästarna lockar mera och min största kärlek just nu har fyra ben ;) jag är på fester ibland, men sällan. Jag vill bli bäst i ridningen och satsar allt. Jag firade nyår med mina vänner så ibland händer det. Träffar mina vänner i skolan och på tävlingar, detta är mitt val:)

Bästa tävlingarna tycker jag Jönköping brukar hålla stora ridhus och bra underlag. sedan trivs jag på många ställen. Sämsta vet jag inte direkt, bryr mig mest om underlaget sen kör man ;)

För att få höga poäng i Fei programmen gäller det att ha hög samling och kunna rörelserna, rida dom punkt till punkt.

Derbyt är roligt då man ser alla nivåer och att det är både hoppning och dressyr. NM var speciellt och SM är det alltid en speciell känsla att vara på.



 
 
 
 
 
 
 
 


5 Kommentarer till "Svar på frågor"

Fanny Skriver:

Hej!
Har en fråga till dig som jag hoppas du vill svara på =)
Jag har länge letar efter en häst att hjälpa till med utan att lyckas. Tyvärr är jag fortfarande häst lös och saknar att pyssla med hästen i stallet.
Jag undrar hur du skulle gjort om annonsering på hemsidor inte ger något och man saknar kontakter att ta hjälp av. Kan man mejla stuterier och fråga dom om dom behöver en hjälpande hand? eller tycker du det känns onödigt att ens fråga?

Mvh,
Fanny =)

Svar: Hej!Absolut ska du höra av dig till alla olika stall, finns säkert någon som nappar. Skriv en presentation om dig själv där du berättar vad du kan och vilken erfarnhet du bär och sedan vad du vill få ut av det hela. Hoppas någon nappar! lycka till kram!
Lina Dolk

2014-01-23 | 16:01:50
Mohammedi's | Art, model & designer Skriver:

nice

2014-01-24 | 19:40:46
Blogg/Hemsida: http://mohammedis.se/
Emma Grann Fotografi Skriver:

Härliga bilder! Saknar att sitta på en häst..

Svar: Ja ridning är verkligen en livsstil :)
Lina Dolk

2014-01-24 | 19:41:07
Blogg/Hemsida: http://emmagrannfotografi.blogg.se/
leonor broberg Skriver:

gullig häst bild

Svar: Tack!
Lina Dolk

2014-01-24 | 19:58:17
Blogg/Hemsida: http://leonorbroberg.blogg.se/
Nora - foto, skönhet, vardag & design Skriver:

Bra frågor med bra svar :)

Svar: Kul att du tycker det!
Lina Dolk

2014-01-24 | 20:20:48
Blogg/Hemsida: http://noralofveen.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0