Ökningar


Kommentar: Hej! Jag tävlar dressyr med min ponny, han är relativt musklad (kan alltid bli bättre) men ett problem vi har är i just travökningarna. Han orkar inte riktigt trava heela diagonalen. Vilket ställer till lite problem när vi snart ska debutera nationellt och det då blir långa diagonaler. Han är stark nog att klara allt annat bra osv, det är just ökningarna. Tror du att det är styrkan han behöver träna upp eller konditionen? Tips på några styrkande övningar isåfall? 


I övrigt tycker jag du är otroligt duktig med dina hästar och din blogg är en oerhört stor inspirationskälla. Tack för alla tips du gett mig och inspirationen för att bli bättre! :)


Svar: hej! Vad roligt att du ska debutera nationellt! 
Det är svårt att gå ifrån korta ökningar till långa, både en själv som ryttare och häst måste träna på det.

När jag gick ifrån kort till de långa ökningar tränade jag mycket på att i den långa diagonalen göra två korta. Jag ökade och tog sedan tillbaka för att sedan göra en ny ökning, att ha hästen under kontroll och lyhörd så det är du själv som bestämmer, det bygger även upp styrkan på den. Sedan satte jag ihop de ökningarna till en lång och ökade även igenom kortsidan så det blev ännu längre, jag red lätt i början med ökningarna för att underlätta för hästen.

Sedan gäller det som ryttare att orka också.
Hoppas de blir bättre snart och att ni klarar en hel :)

OBS. Jag brukar inte träna så mycket på ökningarna eftersom att det sliter på bena rätt mycket! 




0 Kommentarer till "Ökningar"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0